Jumaat, 15 Mei 2009

Penjagaan Anak Arnab Tanpa Induk

Oleh: Margie Wilson
Diterjemah Oleh : Rosahairil


Ibu arnab akan menyusukan anaknya lebih kurang 5 minit sehari. Selalunya ibu arnab akan memasuki sarangnya pada waktu pagi dan petang. Susu arnab diperkayai dengan protein berkualiti, ia membolehkan anak arnab mendapat bekalan protein yang secukupnya walaupun hanya menyusu untuk tempoh yang sebentar. Ibu arnab tidak akan mendampingi anak-anaknya untuk memanaskan badan mereka sebagaimana mamalia lain dan burung. Oleh yang demikian sarang dibina daripada bulu dan rumput bagi memastikan anak arnab mengekalkan suhu badan mereka. Jangan sesekali memaksa ibu arnab untuk duduk di dalam sarang. Anda boleh memeriksa samada anak arnab mendapat susu yang secukupnya dari ibu mereka dengan mengangkat mereka dan melihat saiz perut (pastikan perut mereka tidak kempis), kulit kelihatan kemerah-merahan, dan kadar aktiviti (mereka tidak kelihatan kebiruan dan tidak bermaya). Anak arnab seharusnya senyap sepanjang hari, jika mereka berbunyi, itu menunjukkan mereka kelaparan.

Adakalanya anda akan menghadapi situasi dimana anak arnab menjadi tidak beribu, seperti kematian ibu atau ibu enggan menjaga anaknya ibu. Jika perkara ini berlaku, anda boleh menyusukan anak arnab dengan susu gantian seperti susu tepung kucing. Pastikan anda hanya memberi susu 2 kali sehari. Pemberian susu berlebihan boleh menyebabkan masalah usus dan mengakibatkan kematian. Berikan anak arnab kotak didik yang selesa dan dialas dengan tuala yang bersih, tutup anak dengan tuala untuk memasti suasana gelap. Jangan bekalkan haba sekiranya suhu persekitaran adalah panas. Haba yang berlebihan boleh membawa maut. Jika suhu sejuk, anda boleh meletakkan pad pemanasan, pastikan kedudukannya tidak melebihi separuh dari sarang. Anak arnab akan bergerak ke kawasan yang sejuk jika ia merasa panas

Anda boleh menggunakan susu gantian kucing untuk tujuan penjagaan anak arnab. KMR (Kitten Milk Replacer) boleh didapati di kebanyakan kedai haiwan kesayangan. Anda juga boleh menggunakan susu kambing.

Berikut adalah panduan penjagaan anak arnab bagi baka yang BERSAIZ DEWASA sekitar 2.6 kilo. Sukatan boleh ditambah untuk baka yang lebih besar. Gunakan sukatan susu yang diberi dan dibahagi kepada 2.

Baru lahir sehingga satu minggu: 2 - 2+1/2 cc/ml setiap sessi (2 kali sehari).

1-2 minggu: 5-7 cc/ml setiap sessi (2 kali sehari) (bergantung kepada arnab, saiz kecil akan minum kurang sedikit).

2-3 minggu: 7-13 cc/ml setiap sessi (2 kali sehari). Anak arnab domestik akan mula membuka mata pada hari kesepuluh. Arnab boleh mula diperkenalkan kepada makanan seperti jerami rumput, pellet serta air.

3-6 minggu: 13-15 cc/ml setiap sessi (2 kali sehari) arnab domestik akan mula cerai susu pada umur 6 minggu.

Jika anda memiliki arnab dewasa yang sihat, kumpulkan cecotropes (tinja lembut coklat cerah yang arnab biasanya makan semula). Tinja ini kemudiannya dicampur dengan susu untuk membekalkan bakteria berguna kepada usus arnab. Anda hanya memerlukan satu cecotropes setiap hari dan diberi selama 4-5 hari. Ini amatlah penting terutamanya arnab dibawah umur sebulan

Pastikan anak arnab berak dan kencing selepas disusukan. Ini untuk memastikan fungsi salur usus dan salur kencing berjalan lancar. Gunakan putik kapas yang lepas dilembapkan dengan air suam dan gosok secara lembut dibahagian dubur. Anak arnab akan mula berak dan kencing, terus mengosok sehingga anak arnab berhenti berak dan kencing. Ini lah cara ibu arnab merangsang anaknya untuk berak dan kencing serta membersihkan najis anaknya.

Anda boleh mula memberikan alfalfa hay, timothy hay dan rumput kering kepada anak arnab apabila mereka mula membuka mata. Seterusnya memberi pellet setelah mereka berumur 2 minggu.

13 ulasan:

  1. Assalamulaikum sy wan nk tnye leh
    1.arnab sy br lahir kn arnad hr selasa lps nie ank dye kedua yg pertama lahir2 mati so mcm mn nk th dye jaga ke x @ dye menyusukan ank dye ke x
    2.kalo perut ank dye bulat je maknanye dye menyusukn ank dye ke
    3. pg td sy tgk dye hujung punting dye merah2 maknanye ap ya

    tlg jwb kt email sy Manjalara44@yahoo.com
    ngn segera coz sy risau

    BalasPadam
  2. salam...nak tanya sikit... dekat mana yer bleh dapatkan makanan alfafa hay tue? sya dr melaka, dh puas cri di pasar2 ataupun kedai2 haiwan. tp xde yg jual lak...tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada di kedai Nam "Petsmore'
      Rasanya kedai tu jual macam2 hay dan peralatan untuk haiwan.. Petsmore hanya ada dekat Shopping Mall sahaja :)

      Padam
  3. anak arnab blh dipegang ke????
    susu tepong yg lain blh gne utk ank arnb x????

    BalasPadam
  4. Salam para hadirin sekalian...

    Perbincangan tentang arnab telah menarik perhatian daku agar sama2 terbabit utk memberikan jln terbaik dlm soal penjagaan kesihatannya termasuk memperkuatkan baka ia agar menjadi produktif. Kpd sesiapa yg mahukan arnab sihat, maka adalah elok kalau meluangkan masa mencuba penawar yg dicadangkan oleh website mini ini:

    Penawar Kesihatan utk Arnab dan haiwan peliharaan

    Semoga dgn adanya penawar tu, dunia penjagaan arnab akan jd lebih terjamin. Tq.

    BalasPadam
  5. salam nk tnya kalu mak arnab x mau jga arnab tu mlm2 mcm mna ek...rsau la mlm2 sejuk..

    BalasPadam
  6. salam..td RABBIT DE ade brkata "tutup anaak arnab dengan Tuala Unt memastikn suasana gelap"..jd saya nk tau tak lemas ke anak arnab tu nt? ke ade cara2 nyer..??

    BalasPadam
  7. arnab saye mati kne bhm ngn anjing lps lahirkan ank dye tuh..sy nk tny susu tu nk suap kan mcm mane ye?gne shrink or botol susu bleh x?

    BalasPadam
  8. salam...arnab saya mati selepas beberapa hari melahirkan anak.. neh dah 2kali dia melahirkan anak.. sekarang anak dia xdak ibu kita nak menyusukan guna ap ye? guna botol boleh ke? n susu 2 nak bancuh kena suam2 o pakai air biasa pon xpe ke?

    BalasPadam
  9. salam..sye terjumpee arnab yg baru lahir dan tiada ibu..bole sye tau mknn dn minuman ape yg sye ptut beri??

    BalasPadam
  10. salam mcm mana nk jaga arnab umur minggu-minggu.takut apa-apa jadi.so nk sedikit penterangan

    BalasPadam
  11. Saya dinasihatkan oleh salah seorang sahabat yang telah menternak arnab selama 8 tahun, dia mengesyorkan saya selain dari membeli hay, terdapat tumbuhan yang boleh dipetik dari sekeliling seperti rumput israel, pucuk ubi, pucuk2 ulam dan juga rumput biasa. Ia baik untuk ibu arnab bagi membanyakkan susu. Ini adalah pilihan bagi sesiapa yang membela arnab dan tak mampu untuk membeli hay yang agak mahal. Arnab saya dah 3 kali beranak dan semuanya cukup susu dan sihat gebu. Saya beri arnab2 ini makan dedak pada waktu pagi dan rumput2 segar pada petang hari.

    BalasPadam